Se och göra

Se och göra, upplevelser kring järnvägen

 

Tag plats! Stäng dörrar och grindar!

 

Lundsbrunn! 

 

Är museijärnvägens norra slutstation. Här finns stationshus, godsmagasin, lastkaj och stickspår. Passa på att göra ett besök i försäljningen och kaféet som är öppet på trafikdagar. På den ordinarie söndagstrafiken ingår en resa med rälsbuss mellan Lundsbrunns station och hållplatsen Lundsbrunns kurort. Det orten är mest känd för är kurorten. Förr åkte folk hit för att dricka brunn ur Odinskällan, vars rykte om att vara hälsobringande uppstod redan på 1720-talet. Fram till hösten 2015 var kurorten en konferens och spa-anläggning i en storslagen miljö med förträffliga lokaler och små paviljonger. Restaurant och hotell ingick också i utbudet. Verksamheten övergick sedan till att under halvtannat år bli asylboende för att därefter gå i konkurs. Hösten 2018 köptes hela anläggningen upp av Astro Sweden AB och håller nu på att renoveras. I Lundsbrunn finns också en golfbana med tillhörande restaurant.

 

Dala kvarn! 

 

Vid denna hållplats finns en kvarn från 1800-talet. Ursprungligen fanns en kvarn med anor så långt tillbaka som 1500-talet. Det finns en förening som sköter driften och som en söndag i augusti varje år på "Kvarnens dag" startar upp den och mal mjöl som man gjorde förr i tiden. Då är det även visning och man säljer mjöl och anordnar annan underhållning. Vid kvarnen startar också en naturstig, Sörboleden, som är c:a tre kilometer lång och rik på växter, även ovanliga sådana. Leden går in i en djup ravin som bildades efter istidens slut. Sex broar finns att gå över och två källor passeras, varav den ena är järnhaltig.

Skogsmark!


Men vad är detta? En järnväg till? Ja, det är SPNJ (Skogsmarks Putte-Nutte Järnväg) som ligger halvvägs i skogen och halvvägs i en trädgård. En liten hobbyjärnväg med 600 mm spårvidd och ägaren är ofta ute och kör sitt tåg och har ett brett leende på läpparna när vi passerar.


Myråsen!


Detta är banans högsta punkt med 124 meter över havet. Bara Gårdsjö låg högre på gamla Västergötland - Göteborgs Järnvägars tid. Förr fanns här ett stickspår som användes av äggföreningen för att lasta järnvägsvagnar med ägg för marknaden i Göteborg. Det fanns också en lanthandel och några andra näringsidkare, t.ex mejeri och smedja. Platsen har fått sitt namn efter Myråsens gård, som numera är hemvist för Myråsens ryttarklubb. 

 

Tveta! 

Här finns den första riktiga hållplatsen utmed banan. En naturstig finns i närheten som leder till lämningarna efter Nabbeborg, även benämnt Tveta borg och Skara borg i olika skrifter. Det är oklart när och av vem borgen byggdes, men det kan vara så tidigt som på 1200-talet. Nuförtiden finns inte mycket kvar förutom några skiftningar i terrängen.

 

Järnvägsmuseet!

 

Komplettera er resa med ett besök på Skara Järnvägs muséum, som ligger på Vallgatan 41, lokstallarna, ca. 600m från station.  

Öppet 10:30-15:00 söndagar under juli månad.

Övrig tid enligt överenskommelse.

 

Skara station! 


Stationen var en gång i tiden norra Europas största smalspåriga station. Här ifrån gick tåg åt fem olika håll. Idag är museijärnvägen bara kvar. C:a 600 meters från station ligger de gamla lokstallarna med tillhörande verkstad. Det var en gång i tiden en fullskalig verkstad med bl.a. smedja och snickeri där inga arbeten var för stora. Nu är det museijärnvägen som använder lokalerna och vi utför egentligen samma slags sysslor som när det begav sig, fast i mindre skala. Strax bakom verkstaden förgrenar sig spåret med det så kallade "Ostaspåret" där vi förr körde tåg till ostmässan, som nu för tiden bara är ett minne blott.

 Sammarbetsföreningar

Museibanornas Riksorganisation


NAV-industrihistoria och arbetslivsmuseer i Väst

ArbetSam

Skara-Lundsbrunns Järnvägar

Box 191

532 23  SKARA

Bankgiro 274-2138

Swish 123 511 60 66

org. nr 868400-8629


Telefon trafik   0511-136-36

Telefon lokstall 0511-154 80

Boka tåg        036-37 76 33

Copyright webbmaster
Åke Paulsson

webmaster@sklj.se