Tillverkare Motala Verkstad
Vikt i tjänst 27,7 ton
Tillv.år. 1898
Sth. 40 km/h
Märkning VGJ 4
Längd över buffert 8,35 meter
Tidigare märkning SJ S5p 3094
Ankomst till SkLJ 1994
Axelföljd 1C
Axeltryck, axel 1 3,6 ton
Övrig information
Axeltryck, axel 2 7,5 ton
Axeltryck, axel 3 7,8 ton
Axeltryck, axel 4 8,8 ton
Kolförråd 0,9 ton
Vattenförråd 2,6 m
Loket genomgick en större ombyggnad i Kalmar 1950. Mellan 1962 och 1994 stod det uppställt i HjoVG.
3
Tillverkare Motala Verkstad
Totalvikt 50 ton
Tillv.år.1937
Sth.40 km/h
Märkning VGJ 29
Längd över buffert14 meter
Tidigare märkning SJ Gp 3119
Ankomst till SkLJ 1967
Axelföljd1D-2
Axeltryck, axel 1 4,8 ton
Övrig information
Axeltryck, axel 2 7,3 ton
Axeltryck, axel 3 7,3 ton
Axeltryck, axel 4 7,3 ton
Axeltryck, axel 5 7,3 ton
Axeltryck, Tender 8 ton
Kolförråd 1,8 ton
Vattenförråd7,0 m3
Pannan är inte den ursprungliga, den har suttit i VGJ 21 (sedermera Gp 3118). Bytet skedde i samband med Storrevision i Borås 1954. Efter detta flyttades loket till Småland där det dock avställdes i början på 1960-talet. Loket stod, tillsammans med ytterligare lok i Verkebäcks hamn tills det köptes in av föreningen.
Tillverkare Fletcher Jennings
Vikt i tjänst 14 ton
Tillv.år. 1873
Sth. 30 km/h
Märkning FUJ 1
Tidigare märkning FUJ 1
Axelföljd C
Axeltryck, axel 1 4,66 ton Axeltryck, axel 2 4,66 ton Axeltryck, axel 3 4,66 ton Kolförråd 0,55 ton
Vattenförråd 1,4 m3
Längd över buffert 6,5 meter
Ankomst till SkLJ 1982
Levererad till UWJ (UJ).
Sålt 1907 till Stenåsens kalkbrott i Stenstorp, där ombyggt till sidotankslok 1927.
Sålt till FUJ 1930, i tjänst där till 1954. Det besiktigades sista gången 1949, då med grava anmärkningar men användes ytterligare 5 år utan att besiktigas vid uddagården Ytong AB.
1956 överfördes loket till Hällabrottet som museilok.
Källa: Västgötaånglok 891mm.
Skara-Lundsbrunns Järnvägar
Box 191
532 23 SKARA
Bankgiro 274-2138
Swch 123 511 60 66
org. nr 868400-8629
Telefon trafik 0511-136-36
Telefon lokstall 0511-154 80
Boka tåg 036-37 76 33