Loket ställdes av för överseende av takstag samt tubbyte i Mars 2021. Visionen är att färdigställa inom en snar framtid för att återigen kunna erbjuda våra resenärer ångtåg med föreningens egna lok.
Hon byggdes 1898 ren av Motala Verkstad och hörde till VGJs allra första beställning på fyra sexkopplade tanklok. Fast då såg hon lite annorlunda ut. Systerloket VGJ 1 med arbetståg i Kvänum runt 1900 visar hur det såg ut från början. Loket gick i blandad trafik i början, men när de större loken kom blev det mer växling och mindre godståg. När SJ tog över sveriges smalspår var ett problem den hårt slitna materialen. Ett antal äldre lok skickades till Kalmar runt 1950 för att rustas upp som ett försöksprojekt, däribland f.d VGJ 4.
När det sedan kom tillbaka var det ett helt annorlunda lok, med sluten hytt, ny panna (överhettare) och större kolförråd. Men rörelsen och ramen är den samma. Jämför med bilden på f.d. VGJ 2 i Skara runt samma tid. Ett ombyggt lok, men inte riktigt på samma sätt.
SJ konstaterade att ombyggnad var möjlig, men kostade lite för mycket, och man gick vidare med diesellok. De sista åren växlade hon bl.a. i Mariestad och var uthyrd till Katrinefors Bruk. 1962 såldes loket till Hjo kommun där det ställdes upp vid gamla stationen där hon stod till 1994. 1998 tjänstgjorde hon för första gången på SkLJ och idag kan vi glädja oss åt att loket blev kvar och att det är en i det närmaste unik maskin.
Ifall alla takstag hade plockats ut på samma gång hade pannan inte hållt ihop, därmed tas de hand om några åt gången. Alla nitskallar är i dagsläget nedslipade och ett takstag är borttaget.
Innuti ångpannor bildas beläggningar av rost och kalk när de används. Det behöver göras samtidigt som tubbyten och så pannorna används på SkLJ behövs det göras med ett ungefärligt mellanrum på 20 år. Saneringsarbetet pågick från november till februari.
För att kunna komma åt innuti pannan krävs det att tubsatsen avlägsnas. Kopparringarna runt stortuberna togs bort med hjälp av gassvets varpå tuberna knackades ut.
När utrymmet möjliggjorde att gå ner i pannan sågades de första lagrena småtuber av med tigersåg och resterande med vinkelslip nära änden till sotskåpet. De stumpar som blev kvar knackades ut.
Den rutinmässiga besiktningen av pannan 2021 visade att takstagen var slitna och i behov av byte då de endast med marginal hade hållt för en ytterligare trafiksäsong till. Då föreningen tidigare haft dåliga erfarenheter med VGJ 29:s takstag togs beslutet att loket med omedelbar verkan skulle ställas av för reparationer. I Mars samma år monterades pannan av från loket och ställdes på en godsvagn.